REISVERSLAG APRIL 2012 MET BIJZONDERE OPENINGEN
Eind April is een grote groep met Stichting Hulp aan Sri Lanka (HAS) naar Sri Lanka gereisd om enkele hele bijzondere projecten te openen. Onderstaand een kort verslag van de hoogtepunten van de reis.

In ruim een week bezocht de groep enkele van de vele bijzondere toeristische bezienswaardigheden van het mooie eiland maar ook dit maal lag de nadruk uiteraard op het bezoeken van projecten van de stichting. De groep bestond uit 16 personen waaronder twee bestuursleden van de stichting. De overige reizigers waren allen sponsoren uit de regio Borne. Wederom was het bijzonder om van de reizigers die het land voor het eerst land bezochten te vernemen wat bij hen de meeste indruk maakte. Het zien van armoede maakt nog altijd emoties los en plaatst onze eigen westerse levensstijl in een totaal ander perspectief.

Er zijn twee adoptiedagen gehouden waarbij in totaal bijna 60 adoptiekinderen/-studenten ontmoet zijn. Samen met vertegenwoordigers van stichting NEDLA hebben de bestuursleden van HAS hen allen gesproken om te vernemen hoe het met hen gaat.

Deze reis stond met name in het teken van het openen van enkele, voor HAS begrippen, grote projecten:

Hospice Kandy:
Samen met de inwoners van Borne en omstreken heeft pastoor Theo van der Sman, rondom zijn 25-jarig priesterjubilieum, geld bijeen gebracht voor het bouwen van het eerste hospice van Sri Lanka. Tijdens deze reis is de grote droom om Sri Lankanen een eigen plek te geven om waardig te kunnen sterven gerealiseerd. Op hetzelfde terrein waar HAS eerder al twee bejaardenhuizen realiseerden heeft de pastoor het hospice geopend dat de naam ‘Margaretha’s Hospice’ gaat dragen. Het is vernoemd naar de in 2010 overleden moeder van de pastoor. Het is een bijzonder gebouw geworden.
Boys Home Mawathagama:
Het hoogtepunt voor de reizigers uit Borne was de opening van het jongenshome in Mawathagama. Het is een weeshuis dat volledig gefinancierd is door de volgende 10 bedrijven uit Borne en omstreken: Assen Projekten BV, Dasko Koel- en vriestransporten, Ekkelboom Textielgroothandel, Euregio Steencentrale BV, Gullimex BV, Timmerghuis Groep, Twente XL, Handelsmaatschappij Van Uhm, Bouwonderneming Oude Wolbers en Oude Wolbers Vastgoedprojecten.
Het is een bijzonder kleurrijk gebouw geworden voor de huidige 12 bewoners die daarmee konden verhuizen vanuit het naastgelegen bouwvallige bedompte oude onderkomen.
Slaapzaal van het oude jongenshuis
Tijdens het bezoek van de sponsoren toonden de jongens hun dankbaarheid door enkele vermakelijke toneelstukjes op te voeren. De sponsoren op hun beurt brachten nog extra cadeaus voor de jongens mee zoals spelletjes en sportartikelen. Voor de aanwezige sponsoren heeft de opening een onuitwisbare indruk gemaakt.
NEDLA – village:
Het resultaat van de Vastenactie 2009 ‘Help ze onder dak’ , die in 2009 in Borne, Hertme en Zenderen werd gehouden, is tijdens de afgelopen reis geopend. Het schitterend tegen een berg gelegen gebouwde dorpje van 11 huizen is in aanwezigheid van de 50 toekomstige bewoners geopend. De huizen zijn gesitueerd langs een betonnen trap die tegen de berg oploopt en die alle huizen ontsluiten met de buitenwereld. Traditiegetrouw werd bij alle huizen de openingsceremonie verricht door een lintje door te knippen en de sleutel van het huis officieel te overhandigen aan de toekomstige bewoners. Alle huizen hebben een eigen keukentje, toilet en zijn voorzien van stromend water en elektriciteit. De families die er gaan wonen zijn stuk voor stuk families met financiële of medische problemen en zijn door hun eigen direkte omgeving aangedragen bij NEDLA voor ondersteuning bij de realisatie van een nieuw onderkomen.
 Het was wederom een mooie en inspirerende reis met enkele bijzondere openingen. Als stichting zijn we erg blij met sponsoren die zich inzetten voor de armsten en die betrokkenheid tonen tijdens en na de bouwfase. Ieder geopend bouwwerk is fantastisch en vanuit het perspectief van HAS slechts een begin omdat het neerzetten van een gebouw geen doel op zich is, maar een middel om bij te dragen aan een betere toekomst voor de bewoners. Mensen helpen, daar draait het om bij Stichting Hulp aan Sri Lanka!

Sri Lanka is een inspirerend land dat de moeite waard is om te bezoeken. Mocht u meer willen weten over reizen naar het land en het werk van Stichting Hulp aan Sri Lanka, neemt u dan gerust contact op (info@stichtinghas.nl).

Norbert Molenkamp, penningmeester HAS, deelnemer reis April 2012