BOEKENVERKOOP VOOR SCHOON DRINKWATER

Boekenverkoop voor schoon drinkwater op Oranjemarkt van Basisschool de Zonnebloem.

Dalton Basisschool de Zonnebloem organiseert op zaterdag 13 april een  Oranjemarkt. Op 30 april krijgen we na lange tijd weer een koning, Koning Willem Alexander en dit wil de basisschool niet zomaar voorbij laten gaan. Er wordt een gezellige rommelmarkt gehouden en bezoekers kunnen deelnemen aan allerlei komische spelletjes. Er is de hele dag een springkussen voor de kinderen.

De basisschool nodigde de vrijwilligers van de Stichting Hulp aan Sri Lanka uit, om op een mooie stand, boeken te verkopen met het doel kinderen van ver weg te helpen. En natuurlijk werken de vrijwilligers mee. Het jaar 2013 staat voor hen in het teken van veilig drinkwater. Het hele jaar door worden acties gehouden om mensen op Sri Lanka veilig en gezond drinkwater te kunnen  geven.

In Solepura, een gebied in Noord West Sri Lanka is het grondwater ernstig vervuild geraakt door langdurig gebruik van bestrijdingsmiddelen en overbemesting. Mensen van vijftig zien eruit als zeventig jarigen. Er zijn veel mensen met nierproblemen, pijnlijke botten, tanden en kiezen die uitvallen en mensen die slecht zien. De klachten doen zich al voor bij heel jonge kinderen. De mensen hebben geen keuze. Ze halen hun drinkwater uit vervuilde putten en bronnen. Geen water drinken is geen optie en schoon drinkwater is niet bereikbaar.

In januari jongstleden werd een eerste kleinschalige waterzuivering in gebruik genomen. Het gebied is zeer uitgestrekt en te veel mensen hebben gezien de afstanden geen mogelijkheid om daar naar toe te gaan. De vrijwilligers in Borne willen het hele jaar mee werken aan een tweede waterzuivering, om zo meer mensen van jong tot oud van schoon drinkwater te kunnen voorzien.

Met plezier zal de groep namens de Stichting Hulp aan Sri Lanka deel nemen aan de Oranjemarkt. Er zijn zeer mooie boeken beschikbaar en uiteraard zullen op deze dag, waar veel jonge gezinnen aanwezig zullen zijn, ook hele mooie kinderboeken worden verkocht. Een aantal kinderboeken zijn nieuw geschonken. De opbrengst van deze dag wordt geschonken aan de Stichting Hulp aan Sri Lanka voor de bouw van een tweede waterzuivering.

Wij drinken onbeperkt schoon drinkwater uit de kraan. Helpt u mee om schoon drinkwater bereikbaar te maken in Solepura / Sri Lanka? Mocht u (kinder) boeken willen schenken die thuis niet meer gelezen worden, belt u dan met de familie van Leuteren ( 074-2673007), om een afspraak te maken om de boeken in te leveren. Zo helpt u mee om te zorgen voor schoon drinkwater.  Wij zijn u dankbaar en we verkopen de boeken met veel plezier op de ORANJEMARKT op zaterdag 13 april.

Waar: Basissschool de Zonnebloem

Adres: Akker 7 – Borne
U bent welkom van 11.00 uur tot 15.00 uur.