WATERDRAGERS VOOR WATERZUIVERING

Op zondag 21 april was het weer zover. Opnieuw was Oud Borne het decor voor ‘Het open Overijsels Kampioenschap Living Statues’. Meer dan 100 beelden waren op deze zonnige zondagmiddag te bewonderen, tijdens het evenement het Beste van Borne.

De grootste groep bestond uit zes beelden, de Waterdragers. Zij namen deel aan dit kampioenschap om aandacht te vragen voor de noodzaak van veilig drinkwater voor de mensen die op Sri Lanka in een ernstig vervuild gebied wonen. Het betreft Solepura, een gebied in Noord - West Sri Lanka. Jarenlang is het grondwater er vervuild geraakt door teveel bestrijdingsmiddelen en een overtollig gebruik van meststoffen. Veel mensen hebben ernstige gezondheidsproblemen. De klachten doen zich al voor bij heel jonge kinderen. Zij krijgen vlekken op de tanden die niet meer weg gaan. De botten worden broos en jonge mensen lijden al aan slechtziendheid. De mensen die in het gebied wonen hebben geen keus. Ieder mens heeft water nodig om te kunnen leven. Ze halen hun drinkwater uit vervuilde putten en bronnen. Geen water drinken is geen optie en schoon drinkwater is niet bereikbaar.

In januari jongstleden werd een eerste kleinschalige waterzuivering in Solepura in gebruik genomen. Mensen die dichtbij wonen, kunnen er water halen. Met een vrachtwagen wordt sinds kort ook het uitgestrekte land in getrokken, om vanuit een grote tank mensen van schoon drinkwater te voorzien. Het motto bij het verstrekken van gezuiverd drinkwater aan de mensen in het zeer uitgestrekte gebied is ‘Voorkomen is beter dan genezen!’.

De Waterdragers in Borne hoopten op belangstelling en daarover was geen klagen. Rond de 35.000 mensen bezochten Borne. De Waterdragers stonden tijdens het Overijsels Kampioenschap Living Statues in de Marktstraat in Oud – Borne, en velen waardeerden hun deelname met een gift. Ook de voorzitter van de Stichting Hulp aan Sri Lanka, Theo van der Sman kwam een kijkje nemen bij ‘zijn’ beelden. De opbrengst is geschonken aan de stichting om hiermee mee te werken voor schoon drinkwater voor meer mensen.