HEELMEESTERS ALS LIVING STATUE 13 APRIL 2014
Op zondag 13 april neemt een bijzondere groep van acht beelden deel aan het open Kampioenschap Noordoost Nederland voor Living Statues in Borne, onderdeel van Het Beste van Borne. De groep zal als ‘De Heelmeesters’ te zien zijn als een hard werkend medisch team in Oud Borne. Ze voeren de actie ‘Help een ziek kind naar de dokter!’ Het team zet zich in voor het werk van de Stichting Hulp aan Sri Lanka.

Vijf beelden uit de groep komen uit Borne. Vier van hen waren al eerder standbeeld om de arme bevolking op verschillende manieren te helpen. Serge, is 12 jaar oud. Hij doet voor het eerst mee. Hij wil graag beeld zijn om zieke kinderen in Sri Lanka te helpen. Hij kent het werk via voormalig pastoor Theo van der Sman en via onze huidige pastoor Marc Oortman. Hij heeft er al veel over gehoord. Een groep vrijwilligers uit Borne helpt al langer mee. Dat wil Serge ook graag, door mee te doen als standbeeld. En stil zijn en staan..., dat kan hij.

Drie beelden komen uit Haaksbergen. Eén van deze beelden is Niels. Hij is 13 jaar en het hele jaar 2013 werd hij behandeld voor een ernstige ziekte. Hij onderging veel medische behandelingen en zware operaties. Samen met zijn ouders, zijn broertje en familie bleef hij optimistisch. Niels is nu aan de beterende hand, ook al moet hij nog geregeld voor controles terug naar de dokter.

Hij wil, door mee te doen als standbeeld, graag vertellen hoe belangrijk het is, dat zieke kinderen in Sri Lanka snel en goed geholpen worden. In Nederland kan dat. In Sri Lanka kan dat niet. Als de ouders geen geld hebben voor de behandeling die nodig is, dan wordt hun kind niet geholpen.  In Sri Lanka moeten ouders vooraf betalen en meestal is het geld er niet. Als kinderen met spoed geopereerd moeten worden, kunnen ouders wel hulp vragen aan de regering, maar de aanvraag duurt erg lang. Vaak is het dan voor een ernstig zieke baby of kind al te laat. Dat vindt Niels heel erg en hij hoopt dat veel mensen geld in de bus doen, zodat de Stichting Hulp aan Sri Lanka snel kan helpen, door geld over te maken voor medische behandelingen. Op de vraag wat hij wilde uitbeelden kwam het antwoord snel:”Nu wil ik als beeld een dokter zijn en geen patiënt”.

Niels groeide op met de stichting. Zijn moeder zat enkele jaren in het bestuur en ze ging samen met zijn oom op werkbezoek naar Sri Lanka. Zijn oom Marc is bestuurslid van de stichting. Ook zijn opa en oma gingen mee. Niels zag van jongsaf volop foto’s van het werk wat in Sri Lanka wordt gedaan. Zijn moeder zal samen met hem als beeld in de groep te zien zijn. Het derde beeld uit Haaksbergen meldde zich aan op de informatieavond voor sponsoren in Borne, die in januari werd gehouden. Ze is zeer betrokken bij het werk van de stichting. In mei van dit jaar zal ze voor de tweede keer deel nemen aan een werkbezoek.
Het verstilde medische team ‘De Heelmeesters’ is tijdens het open Kampioenschap Noordoost Nederland voor Living Statues te zien, in de hoop de toeschouwers te prikkelen tot het schenken van een gift. Er staat een grote inzamelingsbus klaar, voor uw gift.

De groep staat op de hoek Abraham ten Catestraat - Grotestraat van 13.00 uur tot 16.30 uur. Helpt u een ziek kind in Sri Lanka naar de dokter???

Wilt u een gift doneren, dan kan dat op het bankrekeningnummer van Stichting HAS – NL73 RABO 0101399243 met vermelding van - Medische hulp- .