KRANSLEGGERS BIJ LIVING STATUES - 19 APR 2015
Op zondag 19 april nam een bijzondere groep van acht beelden deel aan het Kampioenschap Noordoost Nederland voor Living Statues in Borne, onderdeel van Het Beste van Borne. De organisatie van het evenement deed het verzoek om als beeld aan te sluiten bij het thema “Oorlog en vrede’. Dit jaar is het 70 jaar geleden dat Nederland werd bevrijd. De groep vond in hun voorstelling een mooie gedachte om allen te herdenken die vielen voor de vrijheid van Nederland èn een gezin in nood van nu te helpen.

Ze waren als ‘Kransleggers van Borne’ te zien bij een replica op ware grootte van het ‘Centraal Monument’ uit Borne. Dit monument werd op 3 april 1950 onthuld. Vijf jaar na de bevrijding vond de eerste herdenking voor de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog er plaats.

De deelnemers voerden met hun deelname de actie ‘Herdenken en helpen’ Ze stonden als beeldengroep voor een gezin met drie kinderen in Kandy - Sri Lanka, die op een berghelling woonden. Hun huis werd bijna helemaal door een modderstroom meegevoerd het ravijn in. Ze woonden nog in wat van het huis bleef staan. Het gezin werd op 31 januari 2015 door voorzitter en pastoor Theo van der Sman bezocht, tijdens zijn werkbezoek. Zij werden dezelfde dag weg gehaald van de levensgevaarlijke plek en onder gebracht in een tijdelijk onderkomen. Er was geld nodig om dit gezin aan een stukje grond te helpen, waarop de Stichting Hulp aan Sri Lanka een eenvoudig huis voor hen wil bouwen.
De groep ‘Kransleggers van Borne’ was tijdens het Kampioenschap Noordoost Nederland voor Living Statues te zien aan de Ennekerdijk, waar zij de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog herdachten en ook wilden helpen voor mensen van nu. De beelden hoopten de toeschouwers te prikkelen tot het schenken van een gift, om de aankoop van een stukje grond voor dit gezin mogelijk te maken. Er stond een inzamelingsbus klaar.

Rond de 35.000 mensen bezochten het evenement in Borne. Bij het zien van de groep viel er geregeld een stilte. De mensen waren onder de indruk van de herdenking die werd uitgebeeld. Er werd op deze middag geld gedoneerd en de opbrengst van deze activiteit werd geschonken aan de stichting. Een Bornse ondernemer sloot zich erbij aan en hij doneerde ook een bedrag om bij te dragen aan de aankoop van de grond. De groep bedankt alle donateurs van harte.