BORNE: WATER = LEVEN - APR 2016
Burgunde Leu als standbeelden: ‘Water is leven’.

Op zondag 17 april werd het Kampioenschap voor Noord- en Oost-Nederland 2016 voor Living Statues in Borne gehouden. Van 12.30 uur tot 16.30 uur was een groot aantal beelden en beeldengroepen te bezichtigen in het centrum van Borne. De looproute wordt duidelijk aan gegeven. Aan het begin van de Aak stond een groep van 9 beelden, met de naam ‘Burgunde Leu’. Het oudste beeld was 81 jaar en de jongste was 8 jaar. De beelden gingen terug in de tijd naar het jaar 1206, het jaar waarin de eerste bewoners zich vestigden aan de Bornse Beek.

In 2006 werd het 800 jarig bestaan van Borne gevierd. Er werden filmopnames, reportages en foto’s gemaakt van de festiviteiten, waarbij de optocht wel één van de hoogtepunten was. Twee mannen hielden zich hier intensief mee bezig. Jan Westerik maakte prachtige opnames en Bertus Nahuis monteerde de filmbeelden en foto’s tot een prachtige dvd. Betreurenswaardig is, dat nu, tien jaar later de heren Westerik en Nahuis zijn overleden. Hun echtgenotes stelden een groot aantal dvd’s beschikbaar met de vraag of er een creatieve manier te vinden was, om de dvd’s van toen die een historisch document zijn, opnieuw te verspreiden onder de inwoners van Borne.

Vanuit dit mooie verzoek werd het idee geboren, om als beelden terug te gaan in de tijd en dit jaar 810 jaar Borne te vieren, om hiermee postuum eer te bewijzen aan beide mannen. De ‘Burgunde Leu’ waren present, gekleed zoals vermoed werd, dat de mensen in die tijd gekleed waren.

De groep zamelde op deze middag geld in voor de Stichting Hulp aan Sri Lanka onder het motto ‘Water is leven’. Voorzitter van de stichting Theo van der Sman deed het volgende verzoek aan de beelden ‘In de grote regio Solepura worden op korte termijn twee nieuwe waterzuiveringsinstallaties gebouwd. De hoge dosering fluor en andere schadelijke stoffen worden uit het water gehaald met deze nieuwe installaties. Dit komt de gezondheid van de inwoners in hoge mate ten goede. Het gebied waar mensen veilig drinkwater kunnen drinken wordt een stuk groter. Er zijn jerrycans nodig zodat de mensen het drinkwater afgesloten en schoon mee kunnen nemen naar de plek waar ze wonen’.

De beeldengroep ‘Burgunde Leu’ ontving giften waarmee 200 jerrycans beschikbaar gesteld zijn aan de arme bevolking. Hiermee kunnen zij gezuiverd water schoon en afgesloten vanaf de waterzuivering of het verdeelpunt mee nemen naar hun woonruimte.