BOEKENMARKT MELBUUL'NDAGEN - AUG 2016
Boekenverkoop bij twee stands op Bornse Boekenmarkt voor jerrycans op Sri Lanka

Op zaterdag 27 augustus namen vrijwilligers deel aan de Bornse Boekenmarkt. Deze werd gehouden als onderdeel van de Melbuul’ndagen in Borne.

Het hele afgelopen jaar werden boeken geschonken door veel mensen in Borne en omstreken, tot groot plezier van de vrijwilligers. Ze zijn met hun Sri Lankaanse vlag en stands vol boeken vertrouwde deelnemers geworden op de Bornse Boekenmarkt. Ook dit jaar hoopten zij met de verkoop van de boeken geld in te zamelen, om inwoners in de regio Solepura in Sri Lanka van jerrycans te voorzien, om hierin schoon drinkwater mee te nemen naar de eigen woonruimte. De regio wordt geholpen via de Stichting Hulp aan Sri Lanka onder het motto ‘Water is leven’. In 2012 werden de eerste twee waterzuiveringen in de afgelegen regio Solepura in gebruik genomen.

Voorzitter van de stichting Theo van der Sman deed het volgende verzoek, ‘In dezelfde grote regio Solepura worden op korte termijn twee nieuwe waterzuiveringsinstallaties gebouwd. De hoge dosering fluor en andere schadelijke stoffen worden uit het water gehaald met deze nieuwe installaties. Dit komt de gezondheid van de inwoners in hoge mate ten goede. Het gebied waar mensen veilig drinkwater kunnen drinken wordt een stuk groter. Er zijn jerrycans nodig, zodat de mensen het drinkwater afgesloten en schoon mee kunnen nemen naar de plek waar ze wonen’.

Vuil en ongedierte kunnen door gebruik van de jerrycans niet in het water terecht komen. De jerrycans zijn goed af te sluiten. Ze kunnen bij de waterzuiveringsinstallaties, of bij de verdeelpunten, die in de afgelegen gebieden zijn opgesteld worden gevuld. In de jerrycans kunnen zij het water schoon bewaren. Dit betekent het verschil, omdat ziektes hiermee ook voorkomen kunnen worden.

De vrijwilligers hoopten met de verkoop van boeken weer een groot aantal inwoners van een jerrycan te kunnen voorzien. Het weer was zonnig en de sfeer in het dorp was erg fijn. Er werden veel boeken verkocht. Ook na enkele dagen werden de vrijwilligers nog gebeld door mensen die nog bepaalde titels wilden kopen. Met de opbrengst zal aan een groot aantal bewoners / gezinnen een jerrycan voor water worden uitgereikt. De vrijwilligers zijn opgetogen over de goede opbrengst van de boekenmarkt. Zij houden u op de hoogte.