13 fietsen voor kinderen op Sri Lanka - APRIL 2017
Op zondag 9 april namen 10 vrijwilligers als beeldengroep ‘Het Hof’ deel aan het Kampioenschap Noord- en Oost-Nederland 2017 voor Living Statues in Borne. Het was een stralend zonnige dag en zo af en toe stapte een beeld van het podium af om met regelmaat water te drinken. Dat was ook hard nodig om te voorkomen dat een beeld letterlijk flauw zou vallen, want in de middaguren was het erg warm.

De stroom toeschouwers op deze dag was zeer groot. De reacties op de hofdames en lakeien in de groep waren ontroerend, en oprecht enthousiast. Eline (11 jaar) en Ariënne (9 jaar), die als jonge lakeien met een prachtige pet op mee deden in de groep, oogsten veel lof. Er was veel respect voor Johan met hoge hoed, die als jonkheer van 82 jaar opnieuw uren stil stond, in de hoop met de deelname van de groep, de kinderen op Sri Lanka een fiets te kunnen geven. De twee jonge lakeien hadden een glaasje klaar staan op hun dienblad en de hofdames met hoedjes keken vriendelijk het publiek in.

Veel toeschouwers deden een gift in een, voor veel mensen in Borne, vertrouwde groene bus, die tientallen jaren dienst deed in de voormalige Theresiakerk. De opbrengst werd aan het einde van de dag geteld. De vreugde onder de vrijwilligers was groot. De dertien kinderen uit Adikarigama die iedere dag 3 uur naar school moeten lopen, zullen leren fietsen en ze krijgen hun eigen fiets. Het bedrag wat over blijft, kan daar gebruikt worden voor onderhoud. De beeldengroep ‘het Hof’ is iedereen dankbaar die een gift in de bus heeft gedaan.

Op 15 april 2018 viert de organisatie van het Kampioenschap Noord- en Oost-Nederland in Borne het eerste lustrum. Tien jaar lang organiseren zij dan een top – evenement van formaat in Borne, wat grote bekendheid geniet. Vanaf het begin mochten vrijwilligers van Stichting Hulp aan Sri Lanka (HAS) mee doen om geld in te zamelen, voor het werk van deze stichting. De groep hoopt van harte dat ze volgend jaar weer deel mogen nemen om dit lustrum samen met de organisatie en alle gasten van dit evenement te kunnen vieren.

Foto’s van de deelname zijn te zien op facebook van de stichting.