Voor het tiende jaar standbeeld, voor toekomst voor de jeugd op Sri Lanka - April 2018
Op zondag 15 april wordt het Kampioenschap voor Noord- en Oost-Nederland 2018 voor Living Statues in Borne gehouden van 12.00 uur tot 17.00 uur. Aan het begin van de Aak, met zicht op het Kulturhus, is een bijzonder groep beelden te vinden. Tien beelden laten zich zien als ‘De Schoonheden’. Weken lang is door vrijwilligers gewerkt om de kostuums en de attributen op tijd klaar te hebben. De voorpret is groot.

De groep neemt voor het tiende jaar deel aan deze prachtige wedstrijd. Ze vieren samen met de organisatie van het Kampioenschap, het tweede lustrum. Ze blijven zich ook na tien jaar inzetten voor hulpverlening aan de allerarmsten op Sri Lanka, via Stichting Hulp aan Sri Lanka (HAS), waar bekend voormalig pastoor van Borne, Theo van der Sman voorzitter van is.

Met het motto ‘Geef toekomst aan de jeugd op Sri Lanka’ doet de beeldengroep dit jaar mee, om het adoptiewerk van de Stichting Hulp aan Sri Lanka te ondersteunen. 125 gezinnen en studenten krijgen maandelijks financiële steun van sponsoren uit Nederland, om zo de eerste levensbehoeften te kunnen betalen of te kunnen studeren.
Soms stopt een sponsortraject voortijdig, door persoonlijke omstandigheden of op trieste wijze, door het uit de tijd gaan van een sponsor. Dit is nu het geval bij elf dossiers.
De groep wil graag hulp blijven geven aan Methunsa. Ze is zeven jaar oud, ze woont met haar moeder in een treurig onderkomen. Het meisje kan niet naar school. De moeder verdient te weinig om in de eerste levensbehoeften van haar dochter en haarzelf te voorzien. Tharindo is 12 jaar. Zijn vader verdient weinig en zijn moeder is ziek. Ook dit gezin heeft dringend hulp nodig. Voor zover de stichting algemene giften ontvangt, wordt de hulp nog steeds gegeven, maar financiële hulp is hard nodig, om deze gezinnen niet noodgedwongen in de steek te moeten laten. Ook voor enkele studenten, die aan een studie zijn begonnen, om later voor hun familie en zichzelf te kunnen zorgen, is het tragisch als een studie beëindigd moet worden, omdat de sponsor uit Nederland niet verder kan.

De beeldengroep ‘De Schoonheden’ staat verstild klaar en bij hen staat een giftenton. De ervaring leert, dat veel mensen Borne op deze dag zullen bezoeken om de beelden te bekijken. Zij hopen van harte, dat de toeschouwers mee voelen met de nood die er is, voor deze straatarme kinderen en jongeren op Sri Lanka en dat ze allemaal bereid zijn om een gift in de ton te doen.

Wie meer wil weten over het financieel adopteren van een gezin of een student kan via e-mail contact opnemen met bestuurslid Ed van Leuteren. Dan neemt hij snel contact met u op.
U kunt ook bellen met Theo van der Sman: 06 5107 5332
Stichting HAS heeft een ANBI Status.