Opening Hebo project in Adikarigama - 7 april 2018
Op 7 april was de dag van de grootse opening van het HEBO housing project in Sri Lanka en het was een erg bijzondere dag voor de bewoners en alle sponsoren uit Nederland.
In het dorp Adhikarigama zijn de afgelopen 2,5 jaar zestien nieuwe huizen gerealiseerd en twee huizen afgebouwd door middel van geld, dat door de gezamenlijke partners gedoneerd is. Het is een project, wat loopt via de Nederlandse Stichting HAS (hulp aan Sri Lanka)
Er is elektriciteit aangelegd en een waterleiding naar elk huis. Het is niet te beschrijven hoe dankbaar de mensen zijn, voor wat ze gekregen hebben. Het is overduidelijk, dat iedere euro die hier besteed is op de juiste plaats terecht gekomen is! Mensen in dit dorp leefden al tientallen jaren in tijdelijke schuilplaatsen gemaakt van klei, rot houten bladeren. Voor velen is er nu een permanente woning, die erg goed is van kwaliteit en dus een stabiele basis is voor de toekomst.
Ieder huis werd officieel geopend door een van de meegereisde sponsoren, maar niet voordat de vlaggen van Sri Lanka, Nederland en NEDLA (de Sri Lankaanse zusterorganisatie van stichting HAS) waren gehesen en de volksliederen waren gespeeld. Traditionele zogenaamde ‘Kandy dancers’ voerden een dans show op onder luid tromgeroffel.
Erg indrukwekkend was, wat de mensen hier allemaal voorbereid hadden voor het bezoek van de sponsoren en bestuurslid Thijs Rupert uit Nederland. Overal hingen vlaggen en versiering. De weggetjes, erven en paden rond de huizen waren geveegd of geharkt, zodat alles er keurig spik en span bij lag.
De opening van dit prachtige dorp werd een onvergetelijke gebeurtenis.