Boekenverkoop - augustus 2019
Boekenverkoop voor veilige speelplek in het HEBO - dorp op Sri Lanka

In de regio Solepura is een dorp gebouwd door een groot aantal bedrijven uit Twente. Het dorp kreeg de naam HEBO – dorp. Een flink aantal gezinnen en ouderen kreeg een veilig huis om in te wonen. In het dorp woont een flinke groep jonge kinderen onder de 15 jaar. Na hun schooltijd lopen ze onbeschermd rond en dwalen zij geregeld in het bosgebied rondom het dorp. Ouders moeten allebei werken om voor hun gezin te kunnen zorgen. Zeer oude mensen proberen zicht te houden op de kinderen, maar dit gaat geregeld mis. Kinderen komen in onveilige situaties terecht bij bronnen, na dagenlange regenbuien. Slangen worden door jonge kinderen niet opgemerkt.
Een bestuurslid uit Sri Lanka besprak de situatie met de bewoners. Een grote noodzaak voor de kinderen is een veilige speelplek, waar ouderen die niet meer zo mobiel zijn op de kinderen kunnen letten en voor ze kunnen zorgen, een plek waar de kinderen na schooltijd naar toe kunnen. De grote wens is om centraal in het dorp een aantal speeltoestellen te plaatsen, afgeschermd van plekken, waar spelende kinderen teveel risico lopen om gewond te raken of te verdrinken.
In het afgelopen jaar hebben veel inwoners van Borne en de regio hun boeken geschonken voor verkoop op de Boekenmarkt en de Warenmarkt, beiden in de Stationsstraat. Hun wens is, om met het doneren van boeken hulpprojecten via Stichting Hulp aan Sri Lanka van de grond te krijgen. Dit jaar hopen de vrijwilligers, samen met het bestuur onder leiding van pastoor Theo van der Sman, de speelplek voor de kinderen in Solepura te realiseren, met de verkoop van deze boeken.

Tijdens beide dagen wordt ook aandacht gevraagd voor de actie Actie Warm Hart van KRO/NCRV. Er kan gestemd worden op goede doelen, waaronder Stichting Hulp aan Sri Lanka. Het winnende Goede Doel kan een grote geldprijs winnen om een hulpproject uit te voeren. Hoe mooi zou het zijn, als ook Stichting HAS in de prijzen valt met de stemmen uit Twente. Kaartjes over deze actie zijn beschikbaar bij de stands.
Onder het motto: ‘Koop een boek voor een veilige speelplek op Sri Lanka’ zijn vrijwilligers twee dagen aanwezig met prachtige boeken, voor verschillende doelgroepen. U bent van harte welkom.

Waar: Stationsstraat Borne

Wanneer:
Boekenmarkt, zaterdag 24 augustus van 09.00 uur tot 17.00 uur
Warenmarkt, zondag 25 augustus van 12.00 uur tot 17.00 uur.