Kerstactie voor Sudarma - december 2019
De komende twee weken worden verschillende grote en kleinere kerstmarkten gehouden in Borne. Op vier plekken is een stand te vinden voor de Stichting Hulp aan Sri Lanka.

Op 13 december is het prachtige Kerstmis in Oud Borne georganiseerd. Op deze grote manifestatie zijn tal van activiteiten, waar bezoekers kunnen genieten van de kerstsfeer. De levende kerststal en de lasershow zijn enkele hoogtepunten. Marktkramen met diverse kerstartikelen verbinden de activiteiten. Eén van de marktkramen is gevuld met kerststukken en kerstartikelen, gemaakt door een grote groep vrijwilligers van het Bornse Crea Gilde. Deze groep vrijwilligers zet zich in voor mensen in noodsituaties op Sri Lanka. Ze doen dit door artikelen te maken en deze te verkopen op de kerstmarkten. De opbrengst gaat naar de bekende Stichting Hulp aan Sri Lanka, om dit jaar hulp te bieden aan de 21 jarige Sudarma.

Op 15 december wordt er een kerstmarkt gehouden, aansluitend aan de Eucharistieviering van 09.30 uur in de St. Stephanuskerk, in de Stefanshof. Er worden kerststukken verkocht en verschillende soorten zelf gemaakte kerstkaarten en een prachtig aanbod aan cadeau - artikelen voor volwassenen en (klein-) kinderen in de feestmaand.

Op 20 december is de stichting vertegenwoordigd op de Kerstmarkt in het Dijkhuis. Daar worden artikelen van het Bornse Crea Gilde verkocht, leuk om te schenken met de kerstdagen of voor als cadeau voor u zelf.

Op 21 december staan tot slot twee grote stands, bij de ingang van de St. Stephanuskerk. Vrijwilligers van de kerk schenken iets warms voor belangstellenden en de kerk is dan open om de kerststal te bezoeken, een kaarsje aan te steken of even in de kerk te verblijven. Op de tweede stand is een mooie collectie kerststukken en cadeaus te koop, waarbij de opbrengst wordt geschonken aan Stichting Hulp aan Sri Lanka.

De voorzitter van de stichting, voormalig pastoor Theo van der Sman, ontving vanuit Sri Lanka een verzoek voor hulp. Hij ontving foto’s, die de ernst van de situatie laten zien. In Solepura woont Sudarma. Ze is 21 jaar en ze woont bij haar moeder en haar broer in een zeer slecht onderkomen. Hij bezocht de familie op 26 november tijdens zijn werkbezoek. De grote wens is een stukje aan het sobere huis te bouwen, een extra slaapkamer en een eenvoudige douche en toilet te realiseren en het huis helemaal van een stuclaag te voorzien, zodat de binnenruimtes droger blijven. Er kan hopelijk van donaties ook elektriciteit worden aangesloten.

Hij vroeg Sudarma of ze een droom had. Haar droom is om ooit een naaimachine te krijgen, zodat ze zelf kleding kan maken of verstellen en zo met een stukje inkomen kan helpen in het levensonderhoud van haar moeder, haar broer en haar zelf. Ze wil niemand tot last zijn met haar beperkingen. Haar broer legde de eerste steen voor een extra ruimte aan het huis, wat haar zelfstandigheid zal vergroten. Dit ritueel is een vertrouwde gewoonte in het land.

De eerste donaties om dit mogelijk te maken zijn inmiddels binnen, met dank aan Stichting Kringloopbedrijf Borne en de Stephanuskerk. Daar zijn al adventskransen en kerstattenties verkocht. De vrijwilligers hopen op een flinke verkoop tijdens de feestelijke markten die komen, om haar droom uit te laten komen.

Deelname voor Sudarma:
13 december: Kerst in Oud Borne: 17.00 – 21.00 uur
15 december: Kerstmarkt Stefanshof na de viering: 10.45 – 12.00 uur
20 december: Kerstmarkt Dijkhuis: 14.00 – 18.00 uur
21 december: Shopping by Candlelight:
Kerkplein voor de Stephanuskerk: 17.00 – 21.30 uur