Levende standbeelden op de Pellenhof - april 2023
Levende standbeelden voor actie ‘Van de grond naar een bed’, op de Pellenhof.

Op zondag 16 april wordt opnieuw in het centrum van Borne het Open kampioenschap Noordoost-Nederland voor Living Statues gehouden. Er is een grote hoeveelheid levende standbeelden te zien, uitgebeeld door professionals en amateurs, volwassenen en kinderen.

Op de Pellenhof staat een duo onder de naam ‘Schaft - Tijd’. Ze zijn te zien in een passende set en ze zijn even klaar met het werk. Het is tijd om rust te nemen. De beelden voeren een actie voor de zeer arme mensen op Sri Lanka met als motto: ‘Van de grond naar een bed’.

Na drie jaar kon Theo van der Sman, voorzitter van Stichting Hulp aan Sri Lanka, in januari weer op werkbezoek naar het eiland ten zuiden van India. Door de wereldwijde pandemie was dat voor een periode van drie jaar onmogelijk. Zijn werkdagen waren erg vol. Er werden medicijnen bezorgd bij een tandheelkundige kliniek en een plaatselijk ziekenhuis. Er werd een melkfabriek geopend en kindertehuizen, een ouderencentrum en projecten werden bezocht. Er werden vijf familiedagen gehouden. Tijdens de gesprekken op deze dagen werd de armoede na de pandemie en de politieke crisis heel duidelijk. Vooral alleenstaande moeders met kinderen en ouderen, die zorg dragen voor kleinkinderen hebben het zwaar. Eten krijgen ze soms van mensen in de buurt. Ze lijden honger. Een inkomen is er vaak niet. De kinderen en moeders of grootmoeders slapen op de grond in een schamel onderkomen. De grote wens van Theo van der Sman is, om deze mensen letterlijk van de harde grond te halen en ze een bed en een kleine inventaris te geven, zodat ze ook bij het eten niet meer op de grond hoeven te zitten.

De twee beelden staan graag om zijn wens mogelijk te maken. De bedden zullen lokaal worden gemaakt en zo hebben timmermannen ook weer een tijdje werk en een inkomen om voor hun gezin de basisbehoeften te kunnen kopen. De prijzen van voedsel zijn enorm gestegen. Het volgende werkbezoek is in oktober 2023 en de hoop is dat deze mensen dan in een bed kunnen slapen. Een betere nachtrust zal hen goed doen.

Het duo doet graag een beroep op alle bezoekers van het prachtige Kampioenschap voor Living Statues in Borne om deze mensen te helpen. De ton voor contante giften staat klaar bij de set, om hulp te ontvangen. Een gift schenken kan op de Pellenhof ook digitaal.

De beelden staan van 12.00 uur tot 16.30 uur. U bent van harte welkom!