Braderie Melbuul'ndageh - Augustus 2023
Braderie Melbuul’ndagen: Bornse Crea Gilde voor hulp aan kinderen op Sri Lanka

Op zaterdag 26 augustus zijn de vrijwilligsters van het Bornse Crea Gilde voor het eerst aanwezig met een kraam op de braderie tijdens de Melbuul’n – dagen.
Het Gilde werd in 2019 opgericht. Doel was en is om allerlei leuke cadeautjes en attenties te maken, die verkocht kunnen worden, waarbij de volledige opbrengst wordt geschonken voor hulpprojecten op Sri Lanka.

De leden komen het hele jaar door wekelijks bij elkaar. Ze maken de mooiste dingen, vanuit de wens te kunnen helpen. Materialen komen van schenkingen of worden zelf betaald. Via Facebook worden ook met regelmaat zelfgemaakte artikelen verkocht. De hulp verloopt via de regionaal bekende Stichting Hulp aan Sri Lanka.

Dit jaar willen de leden van het Bornse Crea Gilde steun bieden aan jonge kinderen in de zeer arme regio Solepura. Op het platteland van het Aziatische eiland Sri Lanka, laat het basisonderwijs nogal eens te wensen over. Leerkrachten zijn er te weinig, de klassen zijn groot en leermiddelen zijn meestal maar beperkt beschikbaar. Father Ajith, een Sri Lankaanse priester, is bestuurslid van de NEDLA Friendship Foundation. Deze stichting maakt deel uit van de Nederlandse stichting Hulp aan Sri Lanka in Haaksbergen.
Hij heeft een schooltje opgericht voor kinderen, die nog te jong zijn voor de basisschool. Deze kinderen krijgen, voordat ze voor het eerst naar de school kunnen, alvast een stukje voorschools onderwijs. Dit schooltje is populair onder de bevolking, omdat er geen kosten worden berekend, ook niet, voor drinken en voeding voor de kinderen. De kwark voor de kinderen wordt gemaakt in de plaatselijke, pas geopende melkfabriek. Deze melkfabriek werd gebouwd, met behulp van Nederlandse sponsoren. De fabriek werd in februari van dit jaar door em. pastoor Theo van der Sman geopend.
Doordat kinderen een aantal uren per dag op deze school verblijven, kunnen ouders allebei gemakkelijker buitenshuis werken, om hiermee de kosten voor levensonderhoud van hun gezinnen te kunnen bekostigen.
De vrijwilligers hopen, dat dit schooltje met uw kleine of grotere gift, door aankoop van een mooi artikel, in stand kan blijven. Sterker nog, er is het verlangen om meer van dit soort kleinschalige schooltjes in dit straatarme deel van Sri Lanka te bouwen.
De veelzijdige collectie van het Bornse Crea Gilde is op de braderie op 26 augustus te koop. Er zijn mooie sleutelhangers, kraamcadeautjes, speelgoed en praktische dingen voor in huis artikelen te vinden. Er is keuze genoeg.

Op de stand zijn ook geluk - steentjes te koop. De twee jongste vrijwilligers van het Bornse Crea Gilde zijn 13 en 16 jaar oud en in hun schoolvakanties willen ze graag dingen maken, om de kinderen op Sri Lanka te helpen. De geluk - steentjes hebben prachtige en humorvolle afbeeldingen gekregen. Ze brengen een glimlach, bij wie het steentje krijgt. Ze zijn watervast gelakt. Voor een gift van € 1,- kan een steentje worden uitgezocht.
Helaas kan op de braderie alleen contant worden betaald. De vrijwilligers hebben geen mobiel pinapparaat ter beschikking. Een QR-code is alleen beschikbaar voor donaties, zonder aankoop. U bent van harte welkom.

Deelname op de braderie: Zaterdag 26 augustus van 10.00 uur tot 17.00 uur.
Waar: Grotestraat, vanaf Stephanuskerk richting centrum. Kraam-nummer 31

Wilt u ook lid worden van het zeer gezellige Bornse Crea Gilde?
Mail naar: hetbornsecreagilde@gmail.com
Bellen kan ook: Tel: 074 -2673007