Living Statues in Borne - 21 april 2024
Standbeeldengroep ‘Wie van de drie?’ voor Sri Lanka
Op zondag 21 april wordt het Open Kampioenschap voor NO - Nederland 2024 voor Living Statues weer gehouden in Borne. Van 12.00 uur tot 16.30 uur is een groot aantal beelden en beeldengroepen te bezichtigen in Oud - Borne.
Met veel plezier doet een groep van drie beelden mee onder de naam ‘Wie van de drie?’. Ze zijn op de Pellenhof in Oud Borne te vinden en ondersteunen met hun deelname, via de Stichting Hulp aan Sri Lanka, de armste mensen op het eiland.

De drie levende standbeelden zijn Lia, Ed en Ria. Ze willen geld inzamelen om gehoorbeperkte jongeren te helpen aan een gehoorvoorziening. Gedeeltelijk of weer goed kunnen horen, haalt de jongeren uit hun isolement. Ze leren dan ook, na jaren van niet of beperkt kunnen horen, de woorden die op hen af komen te begrijpen en zelf te spreken. Voorzitter Theo van der Sman van Stichting HAS ging onlangs weer op werkbezoek. Hij heeft op één van de familiedagen, waarop gesproken wordt met gezinnen en studenten in financiële adoptie, een jongen van 13 jaar en zijn moeder ontmoet. Hij kreeg in het verleden een gehoorvoorziening, maar de zo noodzakelijke accu om te kunnen blijven horen is leeg. Geld is er niet in het gezin, om een nieuwe accu, die lang mee gaat, te kunnen bekostigen. Meer jongeren met dezelfde beperking hebben nooit een gehoorvoorziening gekregen.

In Nederland is een gehoorapparaat, in welke vorm dan ook, mogelijk voor wie slecht gaat horen. In Sri Lanka is hulp bij een gehoorbeperking alleen mogelijk met behulp van donaties. Een ziektekostenverzekering is er niet. Wie zelf geen zorg kan betalen, krijgt ook geen hulp.

De naam voor de inzameling, die de beeldengroep houdt, is ‘Laat van je horen!’ Toeschouwers worden bij de beelden op de Pellenhof uitgenodigd, om een gift in de ton te doen, of te doneren met een QR – Code rechtstreeks naar Stichting HAS. De drie beelden hopen met de inzameling meer jongeren met een gehoorbeperking te kunnen helpen. Zij kijken zwijgend en versteend naar u uit, tijdens het prachtige evenement op zondag 21 april in Borne. Ze zijn er klaar voor. Helpt u mee?